Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 
Fleischer, H.; Lutz, M.; Deutscher, M.; Ehmann, R.
 
Title:     
 

 
Abstract:     
 
Im Jahr 2004 mußte an der ca. 40 Jahre alten Schleuse Bamberg am Main-Donau-Kanal ein kompletter Bruch der Biegezugbewehrung im Bereich mehrerer Kammerblöcke festgestellt werden. Eine umfangreiche Schadensanalyse führte zu dem Ergebnis, daß Materialermüdung in Kombination mit Korrosion (Schwingungsrißkorrosion) zum Kollaps des Betonstahls geführt hatte. In diesem Beitrag werden die wichtigsten Ergebnisse der umfangreichen Untersuchungen und Berechnungen erläutert und die aus einer Variantenuntersuchung hervorgegangene Sanierungskonzeption vorgestellt. Abschließend wird auf die Auswirkungen des Bewehrungsbruches mit dieser für Stahlbetontragwerke relativ seltenen Schadensursache auf die anderen Schiffahrtsschleusen an den deutschen Wasserstraßen eingegangen.
 
Source:     Bautechnik 83 (2006), No. 6
 
Page/s:     402-409
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (0.44 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Bautechnik" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Bautechnik"

This article has been published in the journal "Bautechnik". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.