Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 

 
Title:     
 

 
Abstract:     
 
Durch steigende Anforderungen des modernen Bahnverkehrs (vor allem durch höhere Achslasten und Zugfrequenzen) werden Bahnbrücken immer stärker beansprucht. Entsprechend muss die Trag- und Ermüdungssicherheit dieser Brücken nachgewiesen werden. Dies erfolgt über eine so genannte Aktualisierung, indem die effektiv auftretende Beanspruchung des Brückentragwerks genau ermittelt wird.
Im Rahmen eines Pilotprojekts werden zurzeit zerstörungsfreie, statische und dynamische Belastungsversuche an der Bahnbrücke Eglisau, Schweiz, durchgeführt, um Informationen zu erhalten, auf deren Basis zuverlässige Aussagen zur Tragsicherheit und Ermüdungssicherheit gemacht werden sollen. Im laufenden Bahnbetrieb ist die eingleisig befahrene Bahnbrücke schwer zugänglich, weshalb die Langzeitmessungen mit Hilfe eines festinstallierten, vollautomatischen Bauwerk-Monitoring-Systems (swissMon) durchgeführt werden. Mit Hilfe dieses Systems können beliebig viele, unterschiedliche Messsensoren zyklisch oder getriggert durch das Überfahren eines Zuges betrieben werden. Die mit swissMon gewonnen Daten sind eine verlässliche Grundlage für weitere Analysen und Modellrechnungen und unterstützen die beteiligten Tragwerksingenieure insbesondere bei der Beurteilung der Ermüdungssicherheit.

Fatigue design of bridges - Part 1: Motive, intent and measuring concept of the Swiss monitoring-study “Railway Bridge Eglisau.
Due to increasing requirements of modern railways (higher load per axle, higher train frequencies etc.) higher loads are drawn on railway bridges in the present. A pilot study has been carried out to capture non-intrusive static and dynamic load tests on a railway bridge at Eglisau, Switzerland. The tests have provided reliable data needed to produce a meaningful report presenting the current and predicted structural safety, serviceability and structural fatigue of the bridge. The single track railway bridge provides limited access when in operation. Therefore, a fully automated construction monitoring system (swissMon) was installed onto the bridge to continuously supply remote measurement data throughout the monitoring period. The system was used to program multiple sensors and sensor types to record measurements at regular time intervals or to trigger the sensors upon the passing of a train. The data obtained from swissMon provided the fundamental reliable information required to carry out further analysis and modeling to support the expert engineers‘ structural assessment of the single track railway bridge at Eglisau.
 
Source:     Stahlbau 81 (2012), No. 7
 
Page/s:     504-509
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (0.55 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Stahlbau" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Stahlbau"

This article has been published in the journal "Stahlbau". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.