Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 
Michler, Harald
 
Title:     
 

 
Abstract:     
 
Aufgrund seiner sehr guten mechanischen Eigenschaften ist Textilbeton hervorragend geeignet, Leichtbau mit Beton zu betreiben. Damit ergibt sich die Möglichkeit, Betonbrücken von bisher nicht für möglich gehaltener Größe vorzufertigen und quasi fix und fertig an den Bestimmungsort zu transportieren. Damit ergeben sich kürzere Bauzeiten bzw. Verkehrssperrungen und auch wirtschaftliche und qualitative Vorteile lassen sich durch die Fertigung im Werk erzielen.
Mit der in Oschatz/Sachsen hergestellten und im Herbst 2007 im Allgäu montierten Geh- und Radwegbrücke über die Rottach in Kempten im Allgäu wird dies in der Praxis bewiesen und gezeigt, dass sich Bauteile aus textilbewehrtem Beton auch wirtschaftlich am Markt durchsetzen können. Die Brücke wurde im Herbst 2007 in Betrieb genommen und hat sich nun schon im sechsten Winter bewährt. Dies wird zum Anlass genommen, um in diesem Beitrag über die Konzeption, die Berechnung und die Herstellung der Textilbetonbrücke Kempten zu berichten. Dieser Bericht basiert auf dem Aufsatz “Innovativ! Leicht! Formbar! Bewährt! - Textilbetonbrücke Rottachsteg Kempten im Allgäu”, der im Tagungsband zum 23. Dresdner Brückenbausymposium 2013 abgedruckt ist, und übernimmt Teile aus diesem.

Segment bridge of textile reinforced concrete - Rottachsteg Kempten in the Allgäu
On account of its very good mechanical properties textile reinforced concrete (TRC) is a material to be best to do lightweight concrete constructions. With this material it is possible to realize prefabricated concrete bridges with a size that was not possible yet due to limits in transport. Shorter construction or traffic blockages times are also a positive effect and with this economic and qualitative advantages are achievable due to prefabrication.
A praxis test was done with a bridge prefabricated in Oschatz/ Saxony and transported to Kempten/Allgäu for mounting. The Rottach-Bridge does prove and demonstrate that textile reinforced concrete constructions can also assert themselves economically in the market. The bridge was put into operation in autumn 2007 and now has proved itself already in sixth winter. This is taken as an occasion to report in this paper on the design, calculation and preparation of textile concrete bridge Kempten. This report is based on and takes over parts from this.
 
Source:     Beton- und Stahlbetonbau 108 (2013), No. 5
 
Page/s:     325-334
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (1.32 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Beton- und Stahlbetonbau" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Beton- und Stahlbetonbau"

This article has been published in the journal "Beton- und Stahlbetonbau". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.