Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 
Mehra, Schew-Ram
 
Title:     
 
Digitalisierung und Lehre der Bauphysik
 
Abstract:     
 
Digitale Technologien durchdringen zunehmend den Alltag der Menschen. Sie bringen Vorteile mit sich, stellen aber gleichzeitig Benutzer vor neue Herausforderungen. Diese neuen Techniken sind auch zu einem wichtigeren Bestandteil der Hochschulausbildung geworden und bieten Möglichkeiten und Chancen, durch die das Lehren und Lernen andere Dimensionen und innovative Formen annehmen. Die akademische Lehre wird dadurch flexibilisiert, zeit- und ortsunabhängig und qualitativ verbessert - vorausgesetzt, die digitalen Medien werden methodisch, didaktisch und technisch richtig eingesetzt.
Gerade in der Bauphysik sind diese Lehrmethoden sehr gut umsetzbar. Aufgrund zunehmender Nutzeransprüche und steigender funktionaler, umweltbezogener und administrativer Anforderungen an Bauten sowie zunehmende Bauschäden und Fachkräftemangel ist idealerweise eine ganzheitliche bauphysikalische Aus- und Weiterbildung erforderlich. Der Lehrstuhl für Bauphysik (heute Institut für Akustik und Bauphysik) der Universität Stuttgart hat bereits seit fast zwanzig Jahren in der Lehre eine Vielzahl von digitalen Entwicklungen durchgeführt, erprobt und umgesetzt. Die Lücke zur Weiterbildung von praktizierenden Ingenieuren und Architekten schließen. “Master Online Bauphysik”, Master Online Akustik und “Klima- und Kulturgerechtes Bauen”. Das entwickelte virtuelle Labor stellt einen wichtigen Schritt zu Modernisierung der beruflichen Fort- und Weiterbildung dar.

Digital technologies are increasingly permeating people's daily lives
They bring benefits but at the same time present users with new challenges. They have also become a more important part of university education and offer opportunities for teaching and learning to take on different dimensions and innovative forms. This will make academic teaching more flexible, time and location independent and qualitatively improved - presumed digital media is used methodically, didactically and technically correct.
Especially in building physics, these teaching methods are very easy to implement. Due to increasing user demands and increasing functional, environmental and administrative requirements for buildings as well as increasing building damage and a shortage of qualified expert, holistic building physics education and training is required. The Department of Building Physics (today the Institute for Acoustics and Building Physics) at the University of Stuttgart has been carrying out a large number of digital developments for almost 20 years, testing them and applying them in teaching. The gap to training practicing engineers and architects close “Master Online Building Physics”, Master Online Acoustics” and “Master Online Climate- and Culture-Adapted Building.” The developed virtual laboratory represents an important step towards the modernization of vocational education and training.
 
Source:     Bauphysik 40 (2018), No. 5
 
Page/s:     344-357
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (2.67 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Bauphysik" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Bauphysik"

This article has been published in the journal "Bauphysik". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.