Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 

 
Title:     
 

 
Abstract:     
 
Die im Jahr 1904 errichtete Eisenbahnbrücke von Lanciau musste durch eine neue Brücke ersetzt werden, die eine durchgehende Schotterbahn ermöglicht. Die neue Brücke wurde mit der Idee entworfen, den Geist der alten Pont du Lanciau beizubehalten und diese als Fachwerkkonstruktion auszuführen. Allerdings wurde sie sowohl hinsichtlich ihrer Form (räumlicher Dreiecksbinder mit variabler Höhe) als auch ihrer Profilquerschnitte (Rohre) modernisiert. Eine auf dem Tragwerk aufgesetzte und mit den Obergurten verbundene Betonwanne wird genutzt, um die Steifigkeit der Brücke zu erhöhen. Pont du Lanciau ist damit eine der ersten Eisenbahnbrücken mit einem tragenden Fachwerk aus Hohlprofilen, das dank der kompakten, direkt verschweißten Rohre ein ästhetisches Erscheinungsbild liefert, das sich perfekt in die Umgebung integriert. Im Folgenden wird auf die verschiedenen Aspekte bei der Realisierung dieses Vorhabens eingegangen.

Pont du Lanciau - a tubular truss bridge as replacement of an old bridge
Built in 1904, the old railway bridge of Lanciau had to be replaced by a new bridge, which allows a continuous ballasted track. The new bridge was designed with the idea of maintaining the spirit of the old Pont du Lanciau by keeping a truss structure. However, it has been modernized both in terms of its shape (spatial triangular truss with variable height) and its cross sections (tubes). A concrete trough attached to the structure and connected to the upper chords is used to increase the rigidity of the bridge. Pont du Lanciau is thus one of the first railway bridges with a truss made of hollow sections, which thanks to the compact directly welded tubes provides an aesthetic appearance that integrates perfectly with the surroundings. In the following, the various aspects of the realization of this project will be discussed.
 
Source:     Stahlbau 88 (2019), No. 2
 
Page/s:     146-152
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (2.18 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Stahlbau" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Stahlbau"

This article has been published in the journal "Stahlbau". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.