Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 
Fischer, Oliver; Schramm, Nicholas; Lechner, Thomas
 
Title:     
 

 
Abstract:     
 
Ultrahochfester faserbewehrter Beton (UHPFRC) zeichnet sich durch ein extrem dichtes Gefüge und sehr hohe Festigkeiten sowie exzellente Dauerhaftigkeitseigenschaften aus. Dadurch wird eine extrem langlebige, materialsparende und gewichtsreduzierte, schlanke Bauweise ermöglicht, die völlig neue Möglichkeiten und Einsatzbereiche im Fertigteil-Brückenbau eröffnet. Im Zuge der Überbauerneuerung einer bestehenden Bahnbrücke über den Dürnbach auf dem Streckennetz der Tegernsee-Bahn konnte der Werkstoff nun in Deutschland erstmalig für eine Eisenbahnbrücke besonders zweckmäßig und vorteilhaft eingesetzt werden. So konnte damit ein schlankes Bauwerk mit sehr geringer Konstruktionshöhe realisiert werden, das als vergleichsweise leichtes Gesamtfertigteil in einer kurzen Sperrpause eingehoben wurde. Die gewünschte Vergrößerung des Durchflussquerschnitts bei Hochwasser war daher ohne jegliche Anpassung der Gleislage möglich und die bestehenden Widerlager konnten aufgrund des geringen Eigengewichts des neuen Überbaus beibehalten werden. Der Überbau wurde als Fertigteil-Plattenbrücke mit Trogquerschnitt in Spannbetonbauweise ausgeführt. Der vorliegende Teil 1 des Beitrags geht auf die Konzeption und die Realisierung sowie die im Zuge des Projekts gewonnenen Erkenntnisse ein. Im späteren zweiten Teil wird über die Ergebnisse der begleitenden wissenschaftlichen Untersuchungen berichtet werden.

Germany's first application of UHPFRC in railway bridge construction - Part 1: Conception, realization and practical experiences with a promising material
Ultra-high performance fibre-reinforced concrete (UHPFRC) is characterized by an extremely dense microstructure and thus very high strengths as well as excellent durability properties. This enables a material-saving and weight-reduced, slim construction method that opens up completely new possibilities and areas of application in precast bridge construction. In the course of the superstructure renewal of an existing railway bridge over the creek Dürnbach on the railway network of the Tegernseebahn, the material could now be used for the first time in Germany for a railway bridge in a particularly practical and advantageous way. Thus, a slim structure with a very low construction height could be realized, which was lifted in as a comparatively light precast element in a short track possession. The desired increase of the flow cross-section in case of flooding was therefore possible without any adjustment of the track position and the existing abutments could be retained due to the low dead weight of the new superstructure. The superstructure was designed as a trough-shaped precast slab bridge in prestressed concrete construction. This contribution deals with the conception, realization and findings gained in the course of the project.
 
Source:     Beton- und Stahlbetonbau 114 (2019), No. 2
 
Page/s:     74-84
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (0.81 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Beton- und Stahlbetonbau" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Beton- und Stahlbetonbau"

This article has been published in the journal "Beton- und Stahlbetonbau". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.