Author(s): | Lehnert, Tobias |
Title: | |
Abstract: | In vielen europäischen Ländern ist die Infrastruktur - sowohl bei Straßen- als auch bei Eisenbahnbrücken - in die Jahre gekommen und benötigt deutliche Investitionen, um dem stetig wachsenden Bedarf an Mobilität und Güterverkehr gerecht zu werden. Stahl- bzw. Stahlverbundbrücken bieten in diesem Zusammenhang eine effiziente und sehr nachhaltige Lösung. So ist Stahl, aufgrund seiner unbegrenzten Recyclefähigkeit im Allgemeinen, bereits der ideale Werkstoff für nachhaltige Konstruktionen, aber besonders wenn der Konstrukteur oder Fertiger die Potentiale, die sich heute aufgrund intelligenter Produktentwicklungen bei der Stahlherstellung bieten, konsequent ausschöpft, können sehr wirtschaftliche und außergewöhnliche Bauwerke realisiert werden. Es zahlt sich daher aus, bereits in der Planungsphase auf moderne Stahlgüten und Qualitätsstähle zu setzen, wie z. B. verbesserte Längsprofilbleche oder höherfeste thermomechanisch gewalzte bzw. vergütete Stähle. Neben einer hocheffizienten, kostenoptimierten Fertigung erlaubt dies häufig auch eine schlankere, ansprechendere Ästhetik in der Architektur. Dieser Beitrag wird einige dieser Möglichkeiten der Grobblechherstellung zur Unterstützung des Stahlbaus hervorheben. Modern heavy plate solutions for bridge constructions for sustainable, efficient constructions. In many European countries infrastructure - road as well as railway infrastructure - needs intensive investments to follow the growing demands of mobility and goods traffic. Steel or steel composite bridges offer in this context viable and very sustainable solutions. Due to its unlimited recyclability steel can in general be seen as the ideal material for such sustainable constructions, but especially when designers or fabricators consistently exploit the potentials nowadays available thanks to smart product developments during steel production very cost-efficient and remarkable constructions are realizable . It therefore pays off to select modern and innovative grades and high-quality steels, like longitudinally profiled plates or higher strength thermomechanically rolled or quenched and tempered steels, as early as the planning and design phase. Modern innovations in steel permit not only highly efficient, cost-optimized fabrication but also more slender and architectural aesthetics. This paper will highlight some of these possibilities in heavy plate production for bridge building. |
Source: | Stahlbau 87 (2018), No. 6 |
Page/s: | 565-570 |
Language of Publication: | German |
I would like to buy the article
You can download this article for 25 € as a PDF file (0.82 MB). The PDF file can be read, printed and saved. Duplication and forwarding to third parties is not allowed. |
I am an online subscriberAs an online subscriber of the journal "Stahlbau" you can access this article via Wiley Online Library. |
I would like to order "Stahlbau"This article has been published in the journal "Stahlbau". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website. |