Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 
Wagner, P.
 
Title:     
 

 
Abstract:     
 
Erstmals im Eisenbahnbrückenbau wurden beim Kreuzungsbauwerk Mitte in Fulda Trapezhohlsteifen als Längsaussteifungen der orthotropen Fahrbahnplatte verwendet. Die Berechnungsweise der Trapezhohlsteifen und der Querträger mit ihren besonders geformten Durchbrüchen wird dargestellt und der Einfluß der Betriebsfestigkeitsnachweise auf Konstruktion und Dimensionierung erläutert. Neben diesen theoretischen Berechnungsfragen werden Fargen der praktischen Herstellung unter besonderer Beachtung schweißtechnischer Gesichtspunkte behandelt. Aus den hierbei gewonnen Erfahrungen wird eine erste Einschätzung der mit diesem neuartigen Fahrbahnkonzept erzielbaren technisch-wirtschaftlichen Vorteile abgeleitet.
 
Source:     Stahlbau 54 (1985), No. 1
 
Page/s:     1-8
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

Please note: This article is currently not available for downloading.
We would be pleased to digitalize the article upon request. Simply send us a note to this effect, stating your e-mail address. We will notify you as soon as the article is available for downloading. Please note that this can take up to 5 working days.

You can download a digitized article for 25 € as a PDF file.
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Your email address


I would like to order "Stahlbau"


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.