Logo Ernst und Sohn

Preview

Author(s):     
 

 
Title:     
 
Grundinstandsetzung Wehr Geesthacht an der Elbe - Grundinstandsetzung Wehr Geesthacht an der Elbe
 
Abstract:     
 
Die Wehranlage Geesthacht befindet sich etwa 140 km oberhalb der Elbmündung, südwestlich der Stadt Geesthacht, und wurde in den Jahren 1957-1960 als Bestandteil der Staustufe Geesthacht als vierfeldriges Sektorenwehr mit je 50 m Feldweite errichtet. Die Anlage war für einen angestrebten Stau im Oberwasser von NHN +5,65 m ausgelegt, und mit dem Bau des Wehrs sollte ursprünglich nördlich neben dem vierten Wehrfeld ein Laufkraftwerk errichtet werden. Im Zuge der Planfeststellung wurde der zulässige Stau im Oberwasser auf NHN +4,00 m beschränkt, also 1,65 m niedriger als angestrebt. Das Laufkraftwerk wurde dadurch unwirtschaftlich und nie errichtet. An dieser Stelle befindet sich heute eine feste Überlaufschwelle. Auf den Wehrpfeilern ist eine Straßenbrücke gegründet, die die Bundesstraße 404 über die Elbe führt.
Im Zuge des Betriebs sind am Wehr teils erhebliche Schäden am Massivbau sowie den stählernen Verschlusssystemen entstanden. Zur Sicherstellung der Dauerhaftigkeit und Betriebs sicherheit der Wehranlage ist eine Grundinstandsetzung erforderlich.

Major overhaul of the Geesthacht Weir on the River Elbe
The Geesthacht Weir is located some 140 km upstream from the mouth of the River Elbe, southwest of the town of Geesthacht. It was built between 1957 and 1960 as a four-section weir forming part of the dam at Geesthacht, each section measuring 50 m. The complex was designed for an envisaged dam at an upstream height of 5.65 m above sea level, and in addition to the weir there were originally also plans for the construction of a run-of-the-river power plant to the north of and adjacent to the fourth section of the weir. In the course of the planning approval process, the permissible upstream height of the dam was limited to 4.00 m above sea level, in other words 1.65 m lower than envisaged. As a result, the run-of-the-river power plant would have been uneconomical and was never built. Nowadays there is a fixed overflow sill where it would have stood. The weir's pillars provide the foundations for a road bridge where a main road, the Bundesstraße 404, crosses the River Elbe.
Operation of the weir has led in some cases to considerable damage to the solid structure and the steel closing mechanisms. A major overhaul is necessary to ensure the durability and operational safety of the weir.
 
Source:     Bautechnik 95 (2018), No. 5
 
Page/s:     355-362
 
Language of Publication:     German



I would like to buy the article

You can download this article for 25 € as a PDF file (0.63 MB).
The PDF file can be read, printed and saved.
Duplication and forwarding to third parties is not allowed.


Please enter your email address now to start the order process.
The link for the download will be sent to the email address stated after the
order process has been completed.

Your email address


I am an online subscriber

As an online subscriber of the journal "Bautechnik" you can access this article via Wiley Online Library.

I would like to order "Bautechnik"

This article has been published in the journal "Bautechnik". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website.


Prices include VAT and postage. Prices for 2017/2018.
€ Prices apply to Germany only. Subject to alterations, errors excepted.